رابطه یک مادر و دختر چگونه باید باشد؟

maddar
معمولا با شنیدن اینکه نوزاد دختر است در مادر اعتماد به نفس و آرامش بیشتری ایجاد می شود . زیرا حس می کند که به طور ذاتی می داند چگونه با نوزاد دختر باید برخورد کرد .
ارتباط مادر و دختر ، شبیه رابطه کودکی مادر با مادر خود است . بنابراین مادر ، هر معنایی از زن بودن خود دارد ، اینکه چگونه برترسهایش غلبه کند و یا چطور از زندگی لذت ببرد… را می خواهد به دختران نماید . تا اواخر دوران کودگی نیز اولا مادر و دختر روابط خوبی دارند . تعارضات و اختلافات مادر و دختر از  ۱۵-۱۴ سالگی به اوج می رسد که البته با درایت مادر دختر نوجوان می تواند در این تعارضات خود را بشناسد .
مادر اولین الگویی است که دختران پیش رو دارند اما به دنبال الگویی دیگر می گردند به دو دلیل : مادران در حال تربیت فرزند خود همواره دستور دهنده هستند حال آنکه فرد جانشین به دختر به عنوان فردی مستقل که می تواند تصمیم گیری نماید نگاه می کند و معمولا این جایگزین می تواند ، خاله ، عمه ، دختر خاله ،…. باشد .
از طرف دیگر دختران در رقابت با مادر همیشه با زنده هستند و مادر برنده است و فرد نمی خواهد همیشه با زنده باشد . بااین حال طبق آخرین تحقیقات ۴۰% دختران همیشه مادران خود را تحسین می کنند و تاثیر والدین خود را بیش از همسالان و معلمان دانسته اند.
مادر باید چند اصل را رعایت نماید :
الف – برقراری رابطه عاطفی و اصولی با فرزند، چند توصیه :
    برای دخترت ، مادرباش نه بهترین دوست
     اجازه بده دختر با رویاهایش زندگی کند . دقایقی در روز خیالبافی می کند و یا از آرزوهایش برای شما صحبت می کند . شنونده خوبی باش
   زنی قوی و با اعتماد به نفس باش ، همسر خوبی باش
   او را به سوی زندگی مستقل سوق بده
   درجه هیجانی خود را بسنج . اگر بالاست آن را کاهش بده تا بتوانی با او مواجه شوی
   برای برخورد و تذکر به او یک زمان خوب را انتخاب کن . (قبل از خواب ، بعد ازشام ،…)
ب- برقراری مقررات :  
حدود منصفانه و ثابت برای رفتار با او را تعیین کن . در مورد پوشش و وضع ظاهری او تا آنجا که با ارزشهای خانواده و جامعه منافات ندارد آزادی عمل به او بده . اما به او یاد آوری کن که پوشش و ظاهر او باید متناسب با سن او باشد .قوانین خانواده را برایش تشریح کن .دلایل منطقی و واقعی داشته باش تا به تو اعتماد کند .
ج- حمایت عاطفی :  
دختران عصبانیت خود را به مادر منتقل می کنند. چون می دانند که مادر در هر شرایطی پذیرای آنهاست . اما لازم است مادر به دختر بیاموزد که راههای کنترل عصبانیت چیست؟ ” عصبانیت را بدون خشونت نشان بده “
ü    مهمترین وظیفه مادر این است که کمک کند دختر احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد تا بتواند دوستان خوبی بیابد
ü    از دختر نوجوان خود سوال کنید در این لحظه دقیقا از چه چیزی ناراحت است ؟
ü   یک نفس عمیق و شمارش از یک تا پنج سپس توضیح دهد که چه انتظاری داشته و شما بررسی کنید که انتظارش به مورد و یا بی مورد است . با او صحیت کنید .
ü   نونده خوب بودن را در خودتان و دختران پرورش دهید و مستقیم صحبت کنید .نگویید (بگذاربابا خونه برگرده ….آنوقت …..)
هـ – در مواجهه با دخترتان هدف خود را معلوم کنید :
گاهی شما می خواهید دخترتان عذرخواهی کند .
 گاهی در پی تغییر نگرش وی هستید .
گاهی می خواهید رفتار فرد را تغییر دهید .
گاهی فقط گوش می دهید تا او به ارزشهای شما توجه کند.
پس از اینکه موضع خودرا معلوم نمودید اقدام کنید :
برای ایجاد همکاری دستور ندهید تقاضا کنید
برای اثبات رهبری خود دستور دهید تقاضا نکنید .
برای به حداقل رساندن مقاومت ، شنونده خوبی باشید و از زبان بدنتان آگاه باشید. (حرکات دست )
   برای افزایش رغبت پاداش دهید نه تنبیه
    در شرایط روحی سخت اجازه ندهید ضعف شما را ببیند بگویید : درحال حاضر ما نیاز به استراحت داریم بعد صحبت می کنیم .
    گفت و گوها را از دعوا دورنگه دارید . دلایل منطقی داشته باشید تا به شما اعتماد کند .
نکته : بعضی دختران به علت احساس گناه از آزردن مادر و ترس از دست دادن او کمتر به پدر توجه می کنند و خود را به مادر و یا همجنس دیگر می پیوندند و دوستی های پرشور ایجاد می شود از طرفی پدر به دلیل رشد جسمانی و تغییرات فیزیکی دختر کمی از او فاصله می گیرد شما تعادل را برقرار نمایید.
روشهای تربیتی مناسب جهت سنین ۱۸-۱۲ :
     برخورد با روش استفاده از استدلال :
در دوران کودگی می توان گاهی گفت : نه : چون من می گویم . در نوجوانی باید دلیل منطقی و واقعی داشته باشیم تا اعتماد فرد را به خود جلب کنیم در ضمن نوجوان خود نیز باید بیاموزد که در ارزشیابی خود از قوه استدلال و تفکر کمک بگیرد و تا انتهای راه زندگی در تصمیم گیریها استدلال را داشته باشد .
    برخورد با روشهای فردی به جای برخورد های جمعی :
گاهی برخورد ما با نوجوان جنبه عقده گشایی دارد ،گاهی جنبه ترساندن و تهدید اما این موارد در نوجوان اثرات معکوس گذاشته و منجر به عقده حقارت خواهد شد .سپس او حاضر به هر کاری می شود با اینکه این روش آسانتر است اما نتیجه خوبی ندارد به همین علت مذاکره فردی توصیه می شود.
     روش آرمانی : استفاده از آرمانها و ارزشها به جای مقررات .
الف – فلسفه وجودی ارزشها و چرایی آنها توضیح داده می شود .
ب- آینده روشن و تابناک موضوع را بیان می کنیم .
ج- آثار و ثمرات تلخ و شیرین مورد بحث قرار می گیرد .
د- عدم استفاده از خشونت رفتاری ، کلامی ،…..
هـ – بیان ارزشها از طریق دین یعنی یکتایی و بی نهایتی
بنابراین پس از این مراحل نوجوان در این روش احساس اجبار نمی کند حق انتخاب دارد و والدین کمک می کنند که درست ترین و برترین را گزینش نماید .
 کمک به فرد جهت کسب هویت : در نتیجه هویت مطلوب فرد رفتارهای متناسبی نشان خواهد داد .
عوامل متعددی در ایجاد هویت متناسب با جنسیت و شخصیت فرد موثر است . در صورتیکه روابط بین افراد خانواده صمیمانه و عاشقانه ، بدون غرض ورزی و تحقیر و سرزنش باشد ، همه در آرزوی پیشرفت هم باشند . هویت شکل خواهد گرفت . در این زمان در دختران یافتن هویت به عنوان مادر و همسر خوب و در پسران هویت شغلی حائز اهمیت است .
به همین دلیل دوستی های دختران و پسران در این دوران توصیه نمی شود .زیرا پسران تمایلی به تفکر درباره ازدواج در این دوران ندارند در حالیکه دختران آینده دوستی های خود را فقط در ازدواج می بینند .
منبع:مشاوره فا
به کانال تلگرام سایت بپیوندید مطالب مارا در کانال ببینید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*